سند جامع نقشه راه دولت الکترونیکی که دستگاههای اجرایی را موظف میکند ظرف سه سال آینده تمامی خدمات خود را به صورت الکترونیکی به مردم ارایه دهند از بهمن ماه امسال عملیاتی میشود که برای اجرای این سند 260 پروژه متناسب با ماموریت هر دستگاه تعریف شده است.
وایمکس نیوز - اجرای دولت الکترونیکی در کشور قرار است از مراجعات مردم به دستگاهها و سازمانها جلوگیری کرده و خدمات را به صورت یکپارچه و دیجیتالی عرضه کند. این سند با محوریت سیاستهای کلی نظام و با توجه به اسناد بالادستی توسعه کشور و زیرساختهای موجود تدوین شده است.
طبق سند جامع دولت الکترونیکی تمامی دستگاههای اجرایی باید خدمات مورد نیاز مردم که هم اکنون برای انجام آن براساس نوع کار مجبور به مراجعه به چندین دستگاه و سازمان و دریافت تاییدیههای متعدد هستند را به صورت یکپارچه و الکترونیکی ارایه دهند تا از هدر رفتن سرمایههای ملی جلوگیری شود.
ابلاغ سند جامع دولت الکترونیکی به تمامی دستگاهها در دهه فجر
معاون نوسازی و تحول اداری معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهوری از عرضه و ابلاغ نقشه راه دولت الکترونیکی در دهه فجر خبر داد و گفت: طبق این سند 260 پروژه متناسب با ماموریت دستگاههای اجرایی تعریف شده که به آنها ابلاغ خواهد شد.
احمد بزرگیان با اشاره به مسیر موفق تصویب سند جامع نقشه راه دولت الکترونیکی افزود: این سند مراحل نهایی تصویب را در کارگروه دولت الکترونیکی میگذراند و با توجه به وعدهای که معاون رییس جمهوری و وزیر ارتباطات دادهاند در دهه فجر به دستگاههای اجرایی ابلاغ می شود.
وی با بیان اینکه هم اکنون کارگروه دولت الکترونیکی جلسات بررسی نهایی را با حضور متخصصان فناوری اطلاعات کشور، بخش خصوصی و اساتید مرتبط دانشگاهی به عنوان گروه مشاورین برگزار میکند، گفت: هفته آینده آخرین ابهامات این سند طی جلسهای به بحث گذاشته میشود تا با کمترین اشکالات ممکن به تصویب نهایی برسد و برای اجرا ابلاغ شود.
معاون نوسازی و تحول اداری معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهوری بیان کرد: مهمترین ویژگی سند جامع دولت الکترونیکی یکپارچگی آن است که 260 پروژه مشخص را برای تمامی دستگاهها متناسب با ماموریتی که دارند تعریف کرده است.
وی با تاکید بر اینکه ساماندهی پروژه از ناحیه ریاست جمهوری قدرت اجرایی این سند را افزایش میدهد، ادامه داد: اجرای کامل سند جامع نقشه راه دولت الکترونیکی ظرف مدت سه سال آینده تعریف شده و باید در این مدت دولت الکترونیکی به طور کامل در کشور اجرایی شود.
جدول خدمات الکترونیکی دارای بیشترین متقاضی
گفتنی است، سند جامع دولت الکترونیکی که با حضور نمایندگان نهاد ریاست جمهوری، دستگاههای دولتی، مناطق 5 گانه کشور، نمایندگان 30 استانداری، سازمان ثبت احوال، شورایعالی اطلاع رسانی، شورایعالی فناوری اطلاعات، مرکز تحقیقات مخابرات ایران و نمایندگان بخش خصوصی تهیه شده، الکترونیکی شدن 23 خدمت دارای بیشترین متقاضی را در اولویت خود دارد.
توسعه کمی و کیفی خدمات الکترونیکی، استانداردسازی ارایه این نوع خدمات و یکپارچه سازی کانالهای ارایه خدمات الکترونیکی از جمله اهداف پنجگانه سند جامع دولت الکترونیکی است.
23 خدمت دارای بیشترین متقاضی که در اولویت الکترونیکی شدن قرار دارد به این شرح است:
انواع خدمات الکترونیکی
ارایه اطلاعات (غیرساخت یافته مانند شرح یک فرآیند و ساخت یافته مانند لیست خدمات) به کاربر به صورت غیرتعاملی
ارایه اطلاعات (ساخت یافته مانند دفترچه تلفن یا کد شهرها یا محل امتحان یا دریافت قبض) به کاربر به صورت تعاملی
پاسخگویی به سووالات مختلف کاربران به صورت غیر تعاملی
پاسخگویی به سووالات کاربر به صورت تعاملی (متنی، صوتی، تصویری)
خدمات دریافت اطلاعات ساده از کاربر مانند ارسال خبر یا ارسال نظر
خدمات ثبت نامی اینترنتی ساده (ثبت نام خودرو، ثبت نام مسکن، درخواست اشتراک آب و برق و گاز)
خدمات ثبت نام اینترنتی با امکان پرداخت (ثبت نام موبایل)
خدمات ثبت نام اینترنتی با امکان ویرایش کل یا قسمتی از اطلاعات (ثبت نام کنکور)
خدمات صدور مجوز تک سازمانی (سازمان های مردم نهاد، گلخانه)
صدور مجوز چند سازمانی (نیازمند استعلام- مالی/ اعتباری- سوء سابقه – سربازی- مقطع تحصیل- جانبازی- چک برگشتی)
خدمات دارای فرآینده ساده (بررسی یک مرحله ای)
خدمات دارای پیوستگی زمانی (ارایه گزارش های ماهیانه)
خدمات صرف پیگیری (مانند پیگیری نامه)
خدمات نیازمند تشخیص هویت
خدمات نیازمند تطابق بین مشخصات ارایه شده و مشخصات موجود (کاریابی)
خدمات نیازمند امضای دیجیتال
خدمات نیازمند داده کاوی
خدمات نیازمند تبدیل انواع اطلاع به یکدیگر
خدمات نیازمند شناسایی مکان
خدمات نیازمند جستجو انبار داده ها
خدمات قابل ارایه بر روی موبایل
خدمات آموزشی به صورت الکترونیکی
خدمات مالی (واریز وجه صرف، انتقال وجه صرف)